Prof. Dr. Alfred Smudits
Secretary General
E-Mail: smudits(at)mdw.ac.at
E-Mai: smudits(at)mediacult.at
Professor at the Institute for Music Sociology, an expert on media and art sociology, his honorary activities at mediacult focus on the academic supervision of projects in music sociology and support of the director in matters related to the institute.
Research Areas: Sociology of art, culture, and communication; media theory, cultural and social change, sociology of aesthetics
Publications
- Smudits, Alfred/ Barber-Kersovan, Alenka/ Huber, Harald (eds.), (2011): West meets East. Musik im interkulturellen Dialog. Frankfurt/Main: Peter Lang, 58.
- Smudits, Alfred (2011): Kultur.Forschung.mdw – Bericht über einen Arbeitskreis. Wien: Institut für Musiksoziologie(gemeinsam mit Irene Stepniczka).
- Smudits, Alfred (2010): Eine Kunst für sich. In: Economag.de. Wissenschaftsmagazin für Betriebs- und Volkswirtschaftslehre.
- Smudits, Alfred (2010): Populäre Musik und Ästhetik. In: Anja Brunner/ Michael Parzer (eds.), pop:ästhetiken. Beiträge zum Schönen in der populären Musik. Studienverlag: Innsbruck, Wien Bozen, pp. 212 – 213.
- Smudits, Alfred (2008): Soziologie der Musikproduktion. In: Gerhard Gensch/ Eva Maria Stöckler/ Peter Tschmuck (eds.), Musikrezeption, Musikdistribution und Musikproduktion. Der Wandel des Wertschöpfungsnetzwerks in der Musikwirtschaft. Wiesbaden: Gabler, pp. 241 – 265.
- Smudits, Alfred (2008): Kunst. In: Rudolf Forster, Rudolf (ed.), Anwendungs- und Forschungsbereiche der Soziologie. Wien: Facultas, pp. 105 – 120.
- Smudits, Alfred (2007): Medien, Mediamorphosen und Jazz. In: Franz Krieger/Bernd Hoffmann(eds.): jazzforschung/jazz research 39. Festschrift Franz Kerschbaumer zum 60. Geburtstag. Graz: Akademische Druck- und Verlagsanstalt, 2007, pp. 193 – 202.
- Smudits, Alfred (2007): Wandlungsprozesse der Musikkultur. In: Helga de la Motte-Haber, Helga / Hans Neuhoff (eds.), Musiksoziologie (Handbuch der systematischen Musikwissenschaft, Band 4, ed. by von Helga de la Motte-Haber) Laaber: Laaber, pp. 111 – 145.
- Smudits, Alfred (2006 ): Die Funktion des Kulturschaffens im digitalen Zeitalter, Angewandte Sozialforschung – Zeitschrift für Mitteleuropa, vol. 24, no 1-2, Umwertung der Kunst im Neuen Kapitalismus, pp. 111 – 108.
- Smudits Alfred (2003): A Journey into Sound. Zur Geschichte der Musikproduktion, der Produzenten und der Sounds. In: Phleps, Thomas/ von Appen, Ralf (eds.), Pop Sounds. Klangtexturen in der Pop- und Rockmusik. Basics – Stories – Tracks. Bielefeld: transcript pp. 65 – 94.
- Smudits, Alfred (2002): Mediamorphosen des Kulturschaffens. Kunst und Kommunikationstechnologien im Wandel. Band 27 der Reihe "Musik und Gesellschaft". Wien: Braumüller.
- Smudits, Alfred; Gebesmaier, Andreas (eds.), (2001): Global Repertoires. Popular music within and beyond the transnational music industry. Aldershot et al.: Ashgate.
- Smudits, Alfred/ Harauer, Robert/ Murschetz, Paul, (1999): Digital Culture in Europe. A selective inventory of centres of innovation in the art and new technologies. In: Council of Europe Publishing, Council of Europe, Strasbourg.